Oddech jest ważny… dla pracujących z domu

17 marca 2020

Autor: Piotr Surowy, psycholog, psychoterapeuta

 

„Wszystko czym jesteśmy i co robimy zaczyna się od naszego Oddechu” (dr Joy Manne)

Nieuświadomiony jest jak każda cicha funkcja naszego organizmu. Używany świadomie wywiera niezwykły wpływ na organizm, myślenie, uczucia i emocje. Jest ich regulatorem. W ciągu doby wykonujemy około 20 tysięcy wdechów i wydechów – to imponująca praca!

A skoro mamy na coś wpływ…Warto takie działania wspierać! Ważne żeby stosować systematycznie w dłuższym okresie czasu.

Poniżej sposoby na wykorzystanie jego niezwykłych możliwości w sposób świadomy, dla pobudzenia swojego organizmu, dotlenienia, zwiększenia wydajności. Oddech bywa jak kofeina…

 

 

Ćwiczenie  – oddychanie jak kofeina:

Oddychanie naprzemienne nosem (Nadi Shodhana) – ta metoda zwiększa naszą uważność, a także poprzez połączenie pracy lewej i prawej półkuli mózgu poprawia jego efektywność. Sprawdza się w kryzysowych sytuacjach, kiedy potrzebujemy się skupić lub pobudzić. Działa jak kawa, dlatego nie powinno się wykonywać tego ćwiczenia przed snem.

1. Usiądź w wygodnej pozycji medytacyjnej.

2. Połóż kciuk prawej dłoni na prawym nozdrzu i lekko przyciśnij. Zrób wdech lewym nozdrzem.

3. Następnie połóż palec serdeczny prawej ręki na lewym nozdrzu i przyciśnij. Usuń kciuk z prawego nozdrza i wypuść powietrze prawą dziurką. Powtarzaj sekwencje zmieniając naprzemiennie wdychane i wydychane powietrze raz na lewą, raz na prawą stronę.

 

Ćwiczenie „Oczyszczający oddech ognia” (Kapalabhati):

Ten oddech koncentruje się na brzuchu, podczas jego wykonywania wydychamy powietrze z pełną siłą. Ćwiczenie uspokaja nasze ciało, które finalnie ma więcej energii. Ta technika oddychania sprawdza się rano, gdy musimy się obudzić oraz wtedy, gdy musimy wzmocnić skoncentrować, dostrzec pozytywne aspektów danej sytuacji.

Usiądź wygodnie z wyprostowanym kręgosłupem. Zamknij oczy.

1.  Zacznij powoli pogłębiać oddech, zwróć uwagę, czy wdech jest wystarczająco długi.

2. Gdy uda ci się pogłębić oddech, zacznij oddychać szybko i wkładaj w to maksymalny wysiłek. Wydech musi pochodzić z brzucha.

Co 2 sekundy zrób małą przerwę na pogłębiony oddech, powtórz sekwencję 10 razy

 

·       powodzenia!