„Licz na najlepsze, ale przygotuj się na najgorsze” … czyli o trudach, które trzeba i warto przezwyciężyć.

21 czerwca 2016

Autor: Magdalena Pawlak

 

Większość z Nas doskonale wie, jakim wyzwaniem jest odchudzanie, a jeszcze większym utrzymanie prawidłowej wagi. Często spotykamy się z niepowodzeniami podczas dietoterapii. Dlaczego tak się dzieje i jak sobie radzić w takich sytuacjach?

 

Przyczyn nadwagi i otyłości jest wiele. Jedną z  najczęstszych są czynniki m.in. nadkonsumncja czy nieprawidłowo zbilansowana dieta. Czynniki genetyczne lub niektóre choroby np. niedoczynność tarczycy, mogą jedynie zwiększać ryzyko wystąpienia problemów z wagą. Czasem dieta połączona ze zmianą nawyków żywieniowych, to nie jedyna metoda leczenia, aby uporać się z problemem, ale bez niej ani rusz.

 

Podczas diety, dochodzi do biochemicznych przemian w organizmie, prowadzących do uregulowania przemiany materii, spalania tkanki tłuszczowej i spadku masy ciała. Ale równie ważne są zmiany zachodzące w psychice osoby będącej na diecie. Jakie sytuacje podczas diety są najbardziej irytujące i jak sobie z nimi poradzić?

 

Brak motywacji – redukcja masy ciała wymaga nie tylko skutecznej i dobrze zbilansowanej diety, ale przede wszystkim dobrej i silnej motywacji osoby podejmującej wyzwanie. Dzięki niej dajesz z siebie wszystko! Nic nie jest w stanie tak zmobilizować do zmian, jak świadoma decyzja osoby, że jest na te zmiany gotowa. Osoby bez odpowiedniej motywacji, szybko dadzą sobie spokój z dietą i zatoczą błędne koło.

 

Samokontrola – dieta niskokaloryczna wiąże się z dostarczaniem mniejszej porcji energii oraz mniejszą objętością spożywanych posiłków. Eksperci często zalecają prowadzenie dzienniczka samokontroli. Wielu osobom ułatwia to trzymanie diety, niektórzy jednak po kilku dniach rezygnują. Jak temu zapowiedz? Jeśli zdarzają Ci się odstępstwa od diety, nie poddawaj się. Może potrzebujesz więcej czasu, aby wyeliminować nieprawidłowe nawyki. Jeśli w początkowych etapie uda Ci się je ograniczyć o połowę, to i tak dużo.

 

Realny cel – tylko możliwy do osiągnięcia cel może zdopingować do dalszych zmian. Nie oczekuj od siebie zbyt wiele. Pamiętaj, że odchudzanie to proces długotrwały, podczas którego waga stopniowo spada, zatrzymuję się i znów aktywizuje do spadku. Przygotuj się na to, bo z fizjologicznego punktu widzenia to normalna reakcja organizmu. Nie dopatruj się swojej winy, kiedy przez kolejne kilka dni diety wskazówka na wadze ani drgnie. Twój wysiłek nie pójdzie na marne i niedługo się o tym przekonasz. Świadomość wielu zależności daje pewność, że podążasz w dobrym kierunku.

 

Monotonia diety – często bywa czynnikiem zniechęcającym osoby do dalszej realizacji planu dietetycznego. Pamiętaj, że podczas diety, jesteś szczególnie wrażliwa na bodźce zewnętrzne. Dodanie aromatycznych ziół, użycie produktów o różnych kolorach, ładne podanie, poprawia atrakcyjność dań.

 

Umiar – ta zasada obowiązuje wszystkie osoby dbające o zdrowy sposób odżywiania się. Warto uzbroić się w cierpliwość. Nawet najlepsza dieta wymaga pewnych wyrzeczeń, z którymi prędzej czy później będziesz musiała się zmierzyć. Pamiętaj, aby nie skupiać swoich myśli wyłącznie na tym, czego nie możesz zjeść. To frustrujące.

 

Sposób na stres – jeśli sięgasz po przekąski lub dodatkowe posiłki w celu rozładowania stresu, staraj się szukać nowych rozwiązań, którą pomogą Ci w rozładowaniu negatywnych emocji. Zajadanie stresu niebezpiecznie uzależnia. Często bywa głównym problemem nadwagi.  Staraj się nie dopuścić do sytuacji, kiedy w chwili słabości, zjesz więcej niż wówczas, gdy świadomie, ale pod kontrolą decydujesz się na małe odstępstwo.

 

Biogram Autorki